Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Thursday, April 11, 2013

Kategori main sosial dan main kognitif

Kategori main sosial mengikut Mildred Parten (1932), di antara umur 2 hingga 5 tahun, boleh dikalsifikasikan kepada 6 kategori iaitu:

-Unoccupied Play (Perlakuan tidak menentu)
-Main Pemerhati (Onlooker Play) 
-Main Diri Sendiri (Solitary paly) 
-Main Selari (parallel play) 
-Main asosiatif (associative play) 
-Main koperatif (cooperative play)


  • Unoccupied Play( Perlakuan tidak menentu)

  • 1. Murid berada dalam lingkungan kawasan permainan tetapi tidak bermain

  •  Main Pemerhati (Onlooker Play)

  • Penglibatan murid dalam permainan ini adalah minima atau tidak langsung tetapi lebih suka memerhati rakan- rakan mereka bermain.

  •  Main Diri-Sendiri(solitary play)

  • 1.Sesuatu aktiviti fizikal atau psikologikal, atau kedua-duanya dilaksanakan oleh seorang kanak-kanak secara bersendirian tanpa peserta lain. 
  • 2.Mengikut Patern, main diri-sendiri dapat diperhatikan dalam kalangan kanak-kanak berumur 2 tahun. contohnya bermain sendirian bersama anak patung atau bongkah kayu.

  • Main Selari (parallel play)

  • 1.Aktiviti main dimana dua atau lebih kanak-kanak bermain sendirian secara berasingan dalam aktiviti main, tempat dan masa yang sama. 
  • 2.Menarik minat kanak-kanak untuk turut menyertai aktiviti kanak-kanak lain. 
  • 3.Membawa peluang meningkatkan interaksi dan komunikasi di antara mereka yang terlibat dalam main selari.

  • Main Asosiatif 

  • 1.Sejenis pola main yang mana dua atau sekumpulan kanak-kanak melibatkan diri mereka dalam aktiviti main secara  kumpulan menggunakan peralatan yang sama 
  • 2.Main asosiatif melibatkan kerjasama dan komunikasi kanak-kanak antara satu sama lain.
  • 3Mengikut kajian Parten, pola main asosiatif dapat diperhatikan dalam kalangan kanak-kanak berumur antara 3 dan 4 tahun.

  • Main Koperatif 

  • 1.Dua atau lebih kanak-kanak yang berumur 4-5 tahun melibatkan diri mereka dalam aktiviti permainan yang mempunyai matlamat tertentu. 
  • 2.Kanak-kanak diberi peranan dan objek khusus dan mereka mematuhi peraturan yang ditetapkan.
  • 3.Setiap pemain mempunyai tanggungjawab dan peranan masing-masing.
  • 4.Main koperatif ini merupakan tahap yang tertinggi dalam aktiviti main sosial.
  • 5.Memainkan peranan yang penting dalam perkembangan potensi kanak-kanak dari aspek fizikal, intelek, sosial dan emosi secara keseluruhan.


  • Tiga peringkat dan kategori main-piaget

  • Piaget(1962) telah mengemukakan 3 peringkat dan kategori main, iaitu:
  • • Main latihan (practice play) 
  • -melibatkan deria motor dan penerokaan berasaskan aktiviti fizikal. (6 bulan hingga 2 tahun)
  • • Main simbolik (symbolic play) 
  • -ini termasuk fantasi, sosiodrama, main olok-olok yang melibatkan penggunaan perwakilan mental. (2 tahun hingga 6 tahun)
  • • Main yang melibatkan aplikasi peraturan. (7 tahun dan seterusnya)
  •  Permainan kognitif amat sesuai digunakan sebagai pendekatan pengajaran dan pembelajaran memandangkan bermain merupakan proses belajar yang paling berkesan
  • .• Piaget, 1962 mengklasifikasikan jenis permainan kognitif seperti berikut:
  • 1.Main Fungsian (Functional Play)
  • 2.Main Fantasi (Fantasy Play) 
  • 3.Main Berperaturan (Games & Rules)
  • 4.Main Konstruktif (Constructive Play)
  • 5.Main Dramatik (Dramatic Play)
  • Main Fungsian
  • 1.Melibatkan aktiviti bermain yang berupa gerak balas aktiviti otot.
  • 2.Mempunyai ciri pengulangan, manipulasi dan peniruan.
  • 3.Kanak-kanak melakukan perkara yang diperhatikan/ dicubanya sendiri sebagai satu penerokaan.
  • 4.Memberi peluang kepada kanak-kanak berlatih secara fizikal semasa meneroka persekitaran.
  • Main Fantasi
  • 1.Kanak-kanak menggunakan imaginasi dan main peranan untuk mencipta aktiviti-aktiviti baru di luar dunia ini berasaskan imaginasi dan daya kreativiti mereka seperti mengambil kotak untuk mewakili sebagai kereta
  • Main Berperaturan
  • 1.Permainan formal yang melibatkan peraturan yang ditetapkan.Contoh: permainan board game seperti dam ular, sahibba dan monopoli ialah permainan berperaturan sama ada peraturan sedia ada ataupun peraturan yang dibina sendiri oleh pasukan yang bermain.
  • 2.Dari segi kognitif, permainan berperaturan ini membantu perkembangan kanak-kanak spt kemahiran berfikir, menyelesaikan masalah, mencari alternatif, membuat andaian dan merancang strategi.
  • 3.Dari segi sosial dan emosi, main jenis ini membuatkan kanak-kanak mematuhi peraturan, mengambil giliran, menghormati rakan sepasukan dan pasukan lawan, berkomunikasi, berkompromi, bertolak,ansur serta menghormati kemenangan dan menerima kegagalan.
  • Main konstruktif
  • 1.Melibatkan bermain untuk membina pengetahuan dan mengenali dunia.
  • 2.Kanak-kanak menggunakan pelbagai bahan untuk menghasilkan ciptaan mengikut daya kreativiti. (cipta istana pasir, binaan,memasak)
  • Main Dramatik
  • 1.Melibatkan interaksi verbal di antara kanak-kanak untuk melakonkan watak-watak dalam aktiviti ini.
  • 2.Dua kategori main sosiodrama  ialah main yang melibatkan peristiwa harian yang benar dan realistik dan sosiodrama fantasi dan imaginasi kanak-kanak.

  •  
  • Penglibatan aktif berlaku apabila kanak-kanak bermain, dimana pergerakan badan diperlukan. Mereka menggunakan motor kasar dan motor halus. Mereka juga membuat manipulasi terhadap bahan yang dimain. Mereka juga melibatkan diri secara aktif berinteraksi dengan rakan dan persekitaran.
  • Motivasi intrinsik adalah keinginan untuk bermain berlaku secara semulajadi dan datang dari dalam diri individu itu sendiri. Seringkali kanak-kanak bermain untuk keseronokan dan kepuasan diri, bukannya disebabkan oleh ganjaran luar.
  • Main tidak boleh dipaksa. kanak-kanak bebas untuk memilih. Pemilihan jenis permainan harus datang dari keputusan kanak-kanak sendiri. Kanak-kanak sendiri pilih apa, cara dan bila hendak bermain. Dengan itu kanak-kanak dapat meneroka cara bermain serta menjelajah alam sekeliling serta menyesuaikan dirinya dengan persekitarannya. Peranan guru ialah untuk menyediakan persekitaran yang memberangsangkan dengan sekatan yang minima.
  • Menyeronokkan. Semasa bermain kanak-kanak melalui proses penyesuaian diri dengan persekitaran, peraturan, budaya, keperluan hidup dan lain-lain peranan yang dijangkakan. Main sosiodrama atau simbolik seperi main perang, doktor, kahwin dan lain-lain menyediakan peluang kepada kanak-kanak membuat penyesuaian yang menyeronokkan berdasarkan budaya hidup di dalam atau luar masyarakatnya.
  • Penerokaan. Kedua-kedua jenis main, sosial dan kognitif, terdapat ciri penerokaan seperti meneroka alat permainan, tempat permainan, cara berkomunikasi, dan persekitaran. Setiap peristiwa/ bahan/ rakan merupakan pengalaman baru dan mempunyai kelainan. Membuka dan memasang alat permainan merupakan penerokaan. Kanak-kanak meneroka cara menggunakan fungsi alat permainan dengan efisien. Aktiviti berlari, memanjat, melompat dan membuai di taman permainan
  • Simulasi.  Main merupakan bentuk simulasi jika ia dilakukan menyerupai situasi sebenar. Lakonan dan main peranan yang disediakan dengan kostum dan props yang mirip kepada senario sebenar dapat memberi kefahaman dan penghayatan pelakon (kanak- kanak) merasakan watak yang dimainkan.

0 comments:

Post a Comment