Dalam pendidikan awal kanak-kanak,
guru tidak harus memikirkan pencapaian akademik sahaja tanpa memikirkan aspek
perkembangan yang lain. Kanak-kanak tidak harus dibebankan dengan
aktiviti-aktiviti kelas yang terlalu berat kerana ia boleh menghilangkan minat
mereka untuk belajar. Antara kaedah dan strategi pengajaran yang difikirkan
sesuai bagi peringkat kanak-kanak ialah belajar melalui bermain. Dengan adanya
aktivtiti bermain juga kanak-kanak akan dapat menguasai perkembangan dan
kemahiran fizikal dan penguasaan bahasa dari segi perbendaharaan dan pertuturan
tatabahasa.
Menurut Caplan 1973, aktiviti main
adalah sebagai penentu penting bagi perkembangan kekuatan sahsiah, daya cipta,
kestabilan emosi,perkembangan sosial dan intelek di samping dapat
memperkembangkan fizikal,koordinasi dan ketangkasan murid. Permainan juga dapat
memberi pengalaman tentang keadilan, peraturan-peraturan dan kesamaan serta
memperkuatkan kebolehan berfikir dalam pelbagai cara. Sebagai contoh, aktiviti
fizikal yang dilakukan di dalam kelas contohnya bermain “ayam dan musang”.
Selain itu, bermain adalah satu
bentuk kesenian kepada kanak-kanak. Melalui
aktiviti bermain, ia dapat menjadi medium untuk melahirkan perasaan gembira dan
keseronokan. Almy (1984) menyatakan bahawa kanak-kanak bermain dengan di arah
oleh diri mereka sendiri tanpa mengambil kira tujuan bermain. Semasa melakukan
aktiviti main, mereka bebas daripada segala peraturan. Melalui permainan,
kanak-kanak mendapat tingkah laku yang baru misalnya selepas berinteraksi
dengan rakan-rakan. Mengikut Vvgotsky (1967), beliau menyatakan main dapat
membantu bahasa dan pemikiran. Struktur otak akan membentuk melalui penggunaan
simbol dan alat. Main juga dapat memberi kebebasan kepada kanak-kanak untuk
meluahkan tekanan dalam menghadapi dunia realiti.
Di samping itu, melalui aktiviti
bermain juga, dapat membantu perkembangan fizikal kanak-kanak. Aktiviti main
dapat dilakukan di dalam dan luar bilik darjah dengan menggunakan pelbagai alat
permainan yang disediakan. Dengan
bermain, kanak-kanak dapat menguasai kemahiran motor halus untuk membantu
aktivit dalam pembelajaan. Ia juga dapat membina kemahiran pergerakan asa dan
kekuatan fizikal untuk melibatkan diri dalam aktiviti fizikal. Bermain juga
dapat mengajar kanak-kanak mengamalkan cara hidup yang sihat. Tambahan pula,
main juga dapat mebina minda yang sihat dan cerdas.
Seawal usia dua tahun,kanak-kanak
sudah mula melahirkan rasa ingin tahu dan tempoh itu adalah saat terbaik untuk memberi galakan kepada
perkembangan kanak-kanak. Ketika bermain, perkembangan motor kasar sudah
bermula begitu juga perkembangan deria rasa mereka. Melalui bermaian,
kanak-kanak terdedah dengan bahan dan peralatan yang berbeza bentuk
permukaannya, begitu juga dengan rasa dan bau yang dihasilkan bahan itu. Secara
tidak langsung, ia meransang penggunaan deria mereka sekali gus membolehkan
mereka menemui perkara baru sepanjang bermain.
Selain itu,kanak-kanak juga didedahkan dengan satu pembelajaran dan penemuan baru ketika bermain. Kanak-kanak belajar mengenai warna dan bentuk berbeza. Ini dapat menggalakkan mereka menggunakan psikomotor sekali gus memperkembangkan kemahiran motor kasar dan motor halus kanak-kanak.
Seterusnya melalui aktiviti bermain,ia turut memberikan peluang untuk kanak-kanak meluahkan perasaan selain mencerminkan sikap dan menggambarkan perkembangan sosio serta emosi mereka. Kanak-kanak berkecenderungan untuk bersikap ego dan tidak ingin berkongsi di awal usia mereka. Apa yang dimiliki mereka menjadi hak mutlak. Namun, apabila usia semakin meningkat, sikap ingin berkongsi mula ditunjukkan. Perasaan egosentrik kanak-kanak sangat tinggi pada awal usia mereka. Namun, lama kelamaan sikap itu semakin pudar. Perubahan boleh dilihat dari sikap mereka yang bermain permainan masing-masing namun secara berdekatan, kemudian berubah kepada perkongsian.
Perkongsian ilmu yg sgt berguna. Trm kasih...
ReplyDelete