Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Wednesday, March 6, 2013

Mengapa Pendidikan Awal Kanak-Kanak Penting

Tokoh terkemuka dalam pendidikan awal kanak-kanak Glen Doman, Memanggil usia kanak-kanak yang berusia 6 tahun kebawah sebagai tahun emas. Mengapa ???


  “Every child born has, at the instant of birth, a higher potential intelligence than Leonardo Da Vinci ever used and It is easier to give a one-year-old encyclopedic knowledge than it is to give it to a six-year-old.”

Ini adalah kerana ransangan minda kanak-kanak dibawah usia 6 tahun adalah sangat aktif pada usia ni dan seterusnya membawa kepada peningkatan IQ dan EQ . Perkembangan pesat otak seorang manusia berlaku pada 6 tahun pertama kehidupannya. Tetapi, selepas anak-anak berusia 6 tahun, 90% dari perkembangan otaknya telah pun sempurna. 

Selain itu pendidikan awal kanak-kanak dapat membantu pembangunan modal insan yang sistematik dan seterusnya menjadi penjana dan pemangkin kepada kemajuan dan keupayaan generasi baru demi menghadapi cabaran kehidupan pada masa hadapan.

Disamping itu, pendidikan awal kanak-kanak sangat penting dalam membentuk corak pembelajaran masa hadapan yang lebih baik dan seimbang serta memberi persediaan untuk kanak-kanak sebelum memasuki alam persekolahan sebenar.

Pendidikan awal kanak-kanak juga merupakan pembelajaran formal di sekolah yang mempunyai teknik pembelajaran yang berkesan dan mendapat bimbingan guru-guru berpengetahuan dalam bidang pendidikan kanak-kanak. Selain itu kanak-kanak juga dapat mempelajari kemahiran sosial terutamanya bagi kanak-kanak yang tidak mempunyai adik beradik. di sinila mereka mula untuk berkongsi dan membuat kerja bersama-sama iaitu semasa belajar, makan dan bermain.




0 comments:

Post a Comment